Wandelroute 5 km

Deze route is heuvelachtig en gaat door het terrein van Staatsbosbeheer Bergen/Schoorl. Naast brede en smalle wandelpaden gaat deze route ook 1 km over een geasfalteerd wandelpad.  Nordic Walkers moeten dus asfaltdoppen meenemen. Een mooie afwisselende route onder de bomen waarbij u nagenoeg geen last heeft van wind.

Algemene informatie
Duur: 60-75 minuten
Benodigdheden: schoenen met enig profiel
Vertrek en aankomst: parkleerterrein t/o Duinvermaak, Breelaan te Bergen nh

• Start aan de wegzijde van het parkeerterrein en loopt over de klinkerweg langs de skibaan (Zwarte weg)
  • Neem het eerste onverharde wandelpad rechts (Bergerpaadje)
  • Ga na ongeveer 50mtr rechts (= 1e wandelpad voorbij korte klim dat u tegenkomt)
  • Na 20 mtr kunt u links naar een Uitkijkpunt (De Schoorlse Nok) of rechtdoor het wandelpad vervolgen
  • -> route Uitkijkpunt (met heftige klim): het pad aan de andere kant van het uitkijkpunt vervolgen; bij de T-splitsing links af
  • U komt bij een korte afdaling met veel boomwortels, het wandelpad buigt af naar rechts gaat over in smal zandpad
  • Dit wandelpad leidt u langs een parkeerplaats (rechts); vervolg het wandelpad dat naar links afbuigt (door de 2 boomstammen)
  • Aan het eind van het pad gaat u rechtdoor op het verharde wandelpad (Postweg)
  • Na ongeveer 1km neemt u de eerste toegang tot het Staatsbosbeheer (een korte klim)
  • U komt uit op een schelpenpad (Randweg); ga hier links en vervolg het pad tot de T-splitsing van de brede wandelpaden (Staringweg)
  • Op de T-splitsing treft u -tegenover het wandelpad waar u uitkomt- een smal paadje. Ga dit in. (In dit pad zit een afdaling).
  • U komt uit op een breed wandelpad. Ga hier rechts tot de kruising (Groeneveldslaan/Pr. Bernhardlaan)
  • Bij de kruising links, vervolg de weg waarbij u deze links aanhoudt
  • 50 meter na een bocht van 90 graden naar links treft u een paardenpad
  • Naast het paardenpad (links) is een smal paadje. Neem dit pad
  • Dit pad komt uit op een breed wandelpad (hier heeft u eerder gestaan). Ga rechts af. U komt uit op de Waterleidingweg
  • Bij de Waterleidingweg rechts en vervolgens de 1ste links: Bergerpaadje
  • Het Bergerpaadje volgen tot u bij de klinkerweg bent. Daar links. Na 300 meter bent u weer bij de start.